Kinesiotaping – na jakie urazy najlepiej stosować?

Kinesiotaping, czyli użycie specjalnych, elastycznych plastrów – taśm do wspomagania procesów regeneracji w okolicach urazów jest sposobem leczenia opracowanym już kilkadziesiąt lat temu. Pierwotnie zamiast elastycznych taśm używano zwyczajnych plastrów, które miały po prostu uciskać spuchnięte mięśnie. Dziś zastosowania kinesiotapingu są zdecydowanie szersze, bo i wiele więcej wiemy o mechanizmach działania tej metody.

Co się dzieje pod plastrem?

Elastyczna taśma przyklejona w odpowiednich miejscach ma za zadanie usprawnić przepływ chłonki i krwi. Ma to duże znaczenie szczególnie przy urazach z opuchlizną, ponieważ dzięki szybszemu krążeniu płynów o wiele skuteczniej są dostarczane substancje odżywcze oraz usuwane zbędne produkty przemiany materii w danym miejscu. Taśmy naklejone zgodnie z wektorami napięcia mięśni i skóry dodatkowo odciążają układ ruchowy, spełniając funkcję „zewnętrznych ścięgien”, dzięki czemu następuje optymalizacja napięcia mięśni i usprawnienie działania całego obszaru urazu.
Plastry Kinesio po prostu sprawiają, że tkanki ulegają rozluźnieniu – między skóra, a mięśniem tworzy się większa przestrzeń, z której może być odprowadzany każdy naciek powstający w miejscu ogniska zapalnego. Jednocześnie jednak taśmy te nie mają wpływu na siłę mięśni, więc pozostają bezpieczne także w przypadku uszkodzenia struktur mięśniowych.

Na jakie urazy można zastosować taśmy Kinesio?

Zasada działania kinesiotapingu jest banalnie prosta, a to oznacza, że zakres urazów, które można dzięki niej leczyć jest bardzo duży. Tak naprawdę świetnie sprawdzają się przy wszystkich urazach z opuchlizną lub krwiakami. Dotyczy to również złamań i wybić stawów, ponieważ pozwala to odciążyć bierny układ ruchowy. Taśmy do kinesiotapingu używane są również do uśmierzania bólu – ten bardzo często jest jednym z objawów toczącego się stanu zapalnego. Nawet jeśli naciek jest niewielki lub z powodu umiejscowienia nie powoduje widocznej opuchlizny, odciążenie kości i mięśni oraz fizyczne rozluźnienie spowodowane przez siłę sprężystości plastra pozwala zwykle złagodzić objawy bólowe, a czynnikiem, który dodatkowo umożliwia to działanie jest obniżenie progu pobudliwości nerwów bólowych poprzez ich stymulację. Jest to apoteoza dowcipu o uderzeniu młotkiem w palec jako skutecznym sposobie na ból głowy – podrażnione nerwy w skórze obniżają próg pobudliwości głębiej położonych włókien nerwowych i choć sam kinesiotaping nie wywołuje bólu ani nawet dyskomfortu, metoda ta świetnie sprawdza się np. przy leczeniu bólu pleców.

Co ważne, klej stosowany w taśmach do kinesiotapingu jest hipoalergiczny i nie ma właściwości drażniących, więc jeśli plastry naklei się zgodnie z instrukcją, nie ma żadnych efektów ubocznych stosowania tej metody. Zresztą taśmy do kinesiology tapingu mogą być stosowane nie tylko w miejscu urazów, ale także w czasie treningu, aby umożliwić mięśniom swobodną pracę w większej objętości. Taping sportowy pozwala na odciągnięcie skóry co pozwala na uniknięcie zakwaszenia mięśnia i sprzyja równomiernej rozbudowie tkanki mięśniowej.